ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ "ΣΤΗΡΙΖΟΜΑΙ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ ΜΟΥ"
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- Τελετή λήξης Προγράμματος.
- Αφίσα παρουσίασης Προγράμματος.
- Παρουσίαση Προγράμματος
- Ευχαριστίες
ΛΗΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Η λήξη του προγράμματος «Στηρίζομαι στα πόδια μου» έγινε την Πέμπτη 19 Μαΐου 2022 σε εστιατόριο στην περιοχή «Άγιος Νικόλαος Αιδηψού».
Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, αφού έκαναν τον περίπατό τους «παρά θιν’ αλός», συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο αξιολόγησης και εξέφρασαν «καλλιτεχνικά» τη γνώμη τους μέσα από μια λέξη που συμπυκνώνει το ηθικό δίδαγμα της εμπειρίας τους.
Στη συνέχεια ακολούθησε συμπόσιο με επιστέγασμα μια τούρτα έκπληξη (βλ. φωτό). Τα παιδιά αναχώρησαν για τα σπίτια τους στις 2.00 μ.μ. γεμάτα χαρά, ικανοποίηση και αίσθημα πληρότητας (υλικής και πνευματικής).
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Σκοπός της παιδείας είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη – φυσική, συναισθηματική, κοινωνική, διανοητική και πνευματική – του ατόμου προς όφελος της προσωπικής, οικογενειακής, επαγγελματικής και κοινωνικής του ζωής.
Ολοένα και περισσότερο αναγνωρίζεται η ανάγκη να μεθοδεύσει το σχολείο τους τρόπους με τους οποίους θα επιτύχει τους παραπάνω στόχους.
Πρωταρχικό ρόλο στη διαπαιδαγώγηση και στήριξη των παιδιών παίζει η οικογένεια και το σχολείο, εφόσον αποδεχτούν ότι ο κύριος στόχος τους είναι η ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Παίζει όμως το σημερινό σχολείο το ρόλο αυτό; Οι νέοι ζουν σήμερα σ’ έναν κόσμο με αρκετές πιέσεις και απαιτήσεις. Επιπλέον, οι αλλαγές είναι ραγδαίες και ανεξέλεγκτες. Οι έφηβοι έρχονται αντιμέτωποι μ’ έναν κόσμο η πολυπλοκότητα του οποίου διαρκώς αυξάνεται.
Οι αλλαγές στον έξω κόσμο απαιτούν αλλαγές και μέσα στο ίδιο το σχολείο. Προσεγγίσεις που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν ίσως να μην είναι κατάλληλες στις σύγχρονες συνθήκες.
Σύμφωνα με δεδομένα έρευνας του Ε.Π.Ι.Ψ.Υ. υψηλά ποσοστά μαθητών εκφράζουν αρνητική στάση απέναντι στο σχολείο, κάνουν αδικαιολόγητες απουσίες, ενώ οι μισοί μαθητές δηλώνουν ότι δεν αισθάνονται άνετα με τους καθηγητές τους. Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι για την πλειοψηφία των μαθητών το σχολικό περιβάλλον δεν είναι ένας φιλόξενος χώρος στον οποίο μπορούν να αποδώσουν και να αναπτύξουν υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις.
Είναι λοιπόν σαφές ότι κάτι πρέπει να αλλάξει στο ελληνικό σχολείο. Η αλλαγή αυτή θα πρέπει να τείνει να ανατρέψει τα παραπάνω δεδομένα και να συμβάλλει ευρύτερα και αποτελεσματικότερα στη διαπαιδαγώγηση των μαθητών.
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να εμπλουτιστεί με προγράμματα και εκπαιδευτικές εμπειρίες που θα επιτρέπουν την προσωπική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, δημιουργώντας ένα κλίμα εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης.
«ΣΤΗΡΙΖΟΜΑΙ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ ΜΟΥ»
Με βάση τις παραπάνω διαπιστώσεις αποφασίσαμε να εφαρμόσουμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, το οποίο προορίζεται να χρησιμοποιηθεί σε προγράμματα Αγωγής Υγείας στα σχολεία.
Στο «ΣΤΗΡΙΖΟΜΑΙ ΣΤΑ ΠΟΔΙΑ ΜΟΥ» ακολουθείται μια νέα προσέγγιση που δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της προσωπικότητας, της αυτοεκτίμησης, των κοινωνικών δεξιοτήτων και των διαπροσωπικών σχέσεων.
Εισάγεται έτσι μια νέα φιλοσοφία στη διδακτική πράξη, καθώς η εκπαίδευση στηρίζεται σε σύγχρονες μεθόδους ενεργητικής μάθησης, οι οποίες επιτρέπουν πλήρη συμμετοχή των ιδίων των μαθητών στις διαδικασίες μάθησης.
Η ΕΝΕΡΓΗ ΜΑΘΗΣΗ
Τα στάδια αυτής της διαδικασίας είναι εν συντομία τα εξής:
1ο στάδιο: Ενεργώ / βιώνω
2ο στάδιο: ανταλλάσσω εμπειρίες
3ο στάδιο: κατανοώ και ερμηνεύω
4ο στάδιο: γενικεύω
5ο στάδιο: εφαρμόζω
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ
Στο α΄ μέρος του προγράμματος επιλέξαμε υλικό από το βιβλίο «ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ». Η επιλογή δεν ήταν καθόλου τυχαία, αφού η ενίσχυσή της αυτοεκτίμησης βοηθά σημαντικά στην επίλυση προσωπικών και διαπροσωπικών προβλημάτων.
Τα παιδιά χρειάζονται την αγάπη και την επιβεβαίωση των άλλων. Χρειάζονται ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης και ασφαλείας καθώς και ξεκάθαρα όρια μέσα στα οποία θα ξέρουν ότι μπορούν να κινηθούν.
Στο β΄ μέρος επιλέξαμε υλικό από το βιβλίο «ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ». Αυτό έγινε με γνώμονα τη διαπίστωση ότι η κατανόηση και η αποδοχή των συναισθημάτων των άλλων προάγει την ψυχική μας υγεία και βελτιώνει τις σχέσεις μας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τελικά το πρόγραμμα επέτυχε το στόχο του; Κάλυψε τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις ανησυχίες των μαθητών;
Η αποτίμηση έγινε από τους συμμετέχοντες. Στο ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν οι μαθητές, εκφράστηκαν οι γνώμες τους με βάση την εμπειρία τους.
Η ποιοτική αξιολόγηση έδειξε ότι το υλικό βρήκε θετική ανταπόκριση στα παιδιά. Τα μηνύματα που λάβαμε ήταν αισιόδοξα και ενθαρρυντικά για περαιτέρω συνέχιση της προσπάθειας.
Ακολουθούν αποσπάσματα από την αποτίμηση των μαθητών.
Finis deoque gloria
ΑΠΟΣΠΑΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
- Το πρόγραμμα μου φάνηκε αρκετά ενδιαφέρον, καθώς ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία για εμένα και το γεγονός ότι έμαθα καλύτερα τους συμμαθητές μου είναι πολύ ευχάριστο.
- Ευχάριστο, ενδιαφέρον, έμαθα να εκφράζομαι καλύτερα, έμαθα να ακούω και ταυτόχρονα να είμαι ήσυχος, παρ’ όλο που είμαι πολυλογάς.
- Πέρασα πολύ καλά φέτος.
- Πάρα πολύ ευχάριστο και ενδιαφέρον και μας έμαθε πολλά πράγματα για τον εαυτό μας.
- Είναι το καλύτερο πρόγραμμα που έχει γίνει.
- Θα ήταν καλύτερα, εάν ο χρόνος δεν ήταν περιορισμένος.
- Έχει προοπτικές.
- Έμαθα να ακούω.
- Υπήρχε εμπιστοσύνη ανάμεσα στα άτομα που συμμετείχαμε και μπορώ να πώ ότι θα το έκανα ξανά κάποια άλλη χρονιά.
- Ανυπομονούσα κάθε Πέμπτη να έρθει.
- Όλα ήταν μια χαρά.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους τους μαθητές, τους συναδέλφους και τους οικείους, οι οποίοι με τον τρόπο τους συνετέλεσαν στην τελεσφόρηση αυτού του πονήματος.
Ευγνωμόνως θα ήθελα να κάνω μνεία στην θετική ανταπόκριση της Διεύθυνσης και του Συλλόγου των καθηγητών του Σχολείου στην εφαρμογή του προγράμματος.
Η υποστήριξη και η ενθάρρυνση που εισέπραξα μου δίνουν την ελπίδα ότι έχει ξεκινήσει ήδη μια διαδικασία αλλαγής, η οποία μπορεί να καρποφορήσει εν καιρώ και να μετατρέψει το όραμα σε πραγματικότητα.
Π.Κ.